Vad många kunder glömmer när de pratar med hantverkare

Glöm för allt smör i Småland inte att säkerställa att den hantverkare du tar in gör ROTavdraget på fakturan innan du betalar den!

Har sett många slarviga/oseriösa entreprenörer som drar ett löjets skimmer över oss seriösa firmo, och lika ofta ser jag kunder som egentligen inte har nån koll alls på vad de köpet utan bara skriver under avtalet och betalar fakturan.
 
Att glömma ROTavdraget kan vara som att ta ut 20 000-50 000 kronor från ditt bankkonto i kontanter och sen elda upp pengarna. En plattläggning går på nästan halva priset med ROT, och en installation av bergvärme med ROT-avdrag blir ofta maxavdragen, alltså du får kalaset för uppemot 50 000 kronor mindre än originalpris.
 
Så slarva inte med ROT är mitt tips, oavsett om det gäller installation av en värmepump eller att någon målar om fönsterkarmarna. Finns mycket pengar att spara...

En hantverkares vardag

Det är ibland ett slitigt jobb att vara plattsättare. Som hantverkare och egen företagare måste jag hela tiden tänka på brödfödan och även om jag sällan har problem att få nya jobb så kräver det en del av en att hela tiden försöka ligge långt fram i planeringen, ofta försöker jag alltid vara uppbokad i runt fyra - sex månader framåt i tiden.
 
Det är också en rolig sysselsättning, till och med i ruskigt väder gillar jag att jobba fysiskt och utomhus, i kombination med planeringsarbetet som ju ofta sker inomhus vid en dator. En bra kontrast till hantverkarslitet. Jag tror generellt att vi människor mår bra av olika typer av sysslor, och som hantverkare får jag verkligen en bred upplevelse. Tycker också om att träffa mycket folk, både privatpersonerna när jag gör mindre jobb och kollegorna när jag ingår ett störa byggjobb som underentreprenör.

Kort sagt, att vara hantverkare är ett underbart liv!

Offerter: så funkar de, exempel

Många kunder jag träffar verkar inte förstå riktigt vad en "offert" innebär. För mig är det egentligen enbart ett sätt att klart och tydligt ge kunden ett förslag på vad deras arbete skulle kosta om de anlitade min markfirma, och vad som ingår i priset. Allt för ofta när kunden inte gillar offerten får man bara ett rakt "nej tack" tillbaka, men det jag skulle vilja är att kunden säger "tack, jag skulle vilja se dessa förändringar i offerten" och sen börjar vi förhandla.

Tror tyvärr att många svenskar kanske är lite rädda för detta, men har sett många offert exempel i mina dagar för att veta att båda parter skulle må bra av att bolla varje kostnadsförslag mellan sig några gånger.

En offert ska enligt mig innehålla:

- Vad arbetet går ut på, beskrivet kortfattat i några meningar.

- Vilka material som ingår.

- Kostnad för material

- Vad arbetet kostar (innan och efter ROTavdrag)

- Vad arbetskostnaden baseras på (timpeng, fastpris, dagpeng, eller annan modell)

- Alla praktiska uppgifter om företaget inklusive kontaktinfo till kontaktperson.

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara!

 


RSS 2.0