Offerter: så funkar de, exempel

Många kunder jag träffar verkar inte förstå riktigt vad en "offert" innebär. För mig är det egentligen enbart ett sätt att klart och tydligt ge kunden ett förslag på vad deras arbete skulle kosta om de anlitade min markfirma, och vad som ingår i priset. Allt för ofta när kunden inte gillar offerten får man bara ett rakt "nej tack" tillbaka, men det jag skulle vilja är att kunden säger "tack, jag skulle vilja se dessa förändringar i offerten" och sen börjar vi förhandla.

Tror tyvärr att många svenskar kanske är lite rädda för detta, men har sett många offert exempel i mina dagar för att veta att båda parter skulle må bra av att bolla varje kostnadsförslag mellan sig några gånger.

En offert ska enligt mig innehålla:

- Vad arbetet går ut på, beskrivet kortfattat i några meningar.

- Vilka material som ingår.

- Kostnad för material

- Vad arbetet kostar (innan och efter ROTavdrag)

- Vad arbetskostnaden baseras på (timpeng, fastpris, dagpeng, eller annan modell)

- Alla praktiska uppgifter om företaget inklusive kontaktinfo till kontaktperson.

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0